Výstava akvarelů v Praze
V Ruském domě v Praze byla 20. ledna slavnostně otevřena výstava nazvaná Přitažlivost akvarelů. Výtvarnice Anna Vecherskaia v Praze vystavovala a vedla malířské lekce již v roce 2017.
U příležitosti slavnostního otevření výstavy na úvod promluvila ředitelka Ruského domu v Praze Alina Šunina. Následoval proslov českého historika umění Jaroslava Sojky. Působivě přiblížit život, tvorbu a dílo výtvarnice. Vyzdvihl kvalitu ruského uměleckého vzdělání. Základy získané na Samarské umělecké škole K. S. Petrova-Vodkina (pojmenované po významném ruském a sovětském malíři a spisovateli) malířka rozvíjela na fakultě veb-desigenu Moskevské univerzitě Netologija. Účastnila se kurzů ve Španělsku a pracovala v Oxford Designers and ilustrators. Zvláště ohodnotil její práci s dětmi, studenty a dospělými v rámci kurzů malování a jiných výtvarných technik.
Jaroslav Sojka přítomné seznámil s technikou akvarelu, užívanou od dob starého Egypta, oblíbenou rytcem Albrechtem Dürerem a proslavenou umělci Wiliamem Turnerem a Johnem Constablem i jinými umělci, zvláště impresionisty.
V živém proslovu připomenul technologický postup malby, kdy umělec má v rukou přírodu – spojení barev z rostlinných, nerostných nebo živočišných pigmentů s vodou, arabskou gumou, býčí žlučí a je jedno, zda se použijí suché barvy, mokré barvy v přihrádkách nebo tubičkách a lahvičkách, i význam papíru s různou texturou povrchu, tloušťkou a především nasákavostí. Děti zaujalo, že malíři malují štětci ze sobolí kožešiny, hověziny, kočičích, kuních a veverčích chlupů. Dospělé pak přiblížení techniky lavírování, získání široké škály valérů, průsvitného lazurování atd.
Následně byla přiblížena tvorba výtvarnice. Její lyrická až snová povaha díla, technická kvalita, virtuozita a náměty. Vedle zpodobnění konkrétních měst, jako jsou Praha, Brusel, Benátky nebo Moskva i snaha o zachycení pohybu – vlaky, fiakry, lidé a koně.
Při zmínce o staropražských námětech (Karlův most, Staroměstské náměstí, Malá Strana) šel přednášející dál. Všechny přítomné překvapil, když připomenul, že otevření výstavy se koná 20. ledna – v den, kdy v roce 1787 do Prahy přijel poprvé V. A. Mozart a v Nosticově divadle dirigoval Figarovu svatbu. Tehdejší rok 1787 byl prvním rokem, kdy došlo k josefínskému sloučení pražských měst. Proto připomenul, že letos je tomu 100 let od doby, kdy byl od ledna 1922 v platnosti zákon o hlavním městě Praze, který byl základem Velké Prahy, předurčující další rozšiřování města v letech 1968, 1970, 1974. A právě v roce 1922 se Bubeneč i Dejvice staly součástí Velké Prahy. A tehdejší ulice, pojmenovaná po pražském historiku V. V. Tomkovi, byla v roce 1925 přejmenována na ulici Na Zátorce (podle zaniklé usedlosti).
To vše se dozvěděli vnímaví návštěvníci vernisáže, komorně laděné a vkusně upravené výstavy Anny Vecherskaie. Výstavy akvarelů namalovaných rukou výtvarnice, působící v Rusku, Česku a Izraeli. Proslovy doprovázela kvalitní hra na klavír (mj. Obrázků z výstavy od M. P. Musorgského). A když návštěvníci odcházeli, hustě sněžilo, jako by se ocitli v pravé ruské zimě.
Výstavu v Ruském domě v Praze (v ulici na Zátorce 16) je možné navštívit do 28. února 2022.
(autor textu PhDr. Jaroslav Sojka)
Tento článek je dostupný v: Russian