Virtuální výstava sbírky Ivana Morozova
Ivan Morozov byl dědičný obchodník, průmyslník, bankéř, filantrop a sběratel umění. Jeho sbírka položila základ sbírkám nového francouzského malířství ve Státní Ermitáži a ve Státním muzeu výtvarného umění A. S. Puškina.
Ivan Abramovič Morozov pocházel z rodiny kupců, byl ředitelem a později předsedou představenstva Sdružení Tverské manufaktůry papírových výrobků. V roce 1895 promoval na Chemické fakultě Vyšší polytechnické školy v Curychu.
Od mládí miloval malování, spolu se svým bratrem M.A. Morozovem chodil na lekce A.A. Kiseleva a K.A. Korovina. Od roku 1901 začal I. Morozov sbírat obrazy současných ruských umělců, od roku 1903 – západoevropských. Impresionisty v jeho sbírce představovala díla Clauda Moneta, Auguste Renoira, Camille Pissarra, Edgara Degase, Alfreda Sisleyho; postimpresionistů – díla Paula Gauguina, Vincenta Van Gogha a Paula Cézanna, jehož sbírka 18 obrazů byla považována za perlu sbírky.
Morozov si pro svou sbírku vybíral umělecká díla opatrně: méně ho přitahovaly fauvisté, ignoroval kubismus, ale zároveň aktivně nakupoval postimpresionisty a nabisty, včetně Maurice Denise, který pro Hudební salon v sídle Morozova vytvořil cyklus dekorativních panó „Dějiny Psyché“. Schodiště moskevského domu I. Morozova zdobily dekorativní panó dalšího z jeho oblíbených umělců Pierra Bonnarda (triptych „U Středozemního moře“; panó „Předjaří ve vesnici“ a „Podzim. Sbírání ovoce“).
Sbírka I. Morozova zahrnovala vůdce evropské avantgardy Henri Matisse a Pabla Picassa. Západoevropská část sbírky obsahovala téměř veškerou francouzskou malbu let 1890 – 1910: od Clauda Moneta po Maurice Vlamincka, Louise Valta, Otona Frieze, André Deraina, Paula Signaca, Georgese Rouaulta, Edmonda Crossa.
Ruská část sbírky I. Morozova, která začala krajinou M. Ch. Aladžalova, zahrnovala díla I. I. Levitana, M. A. Vrubela, K. A. Korovina, V. A. Serova (jehož rady I. Morozov využíval jako sběratel) ), jakož i zástupců sdružení „Mir iskusstva“ a „Golubaja roza“. Sbírka rovněž obsahovala díla zástupců sdružení „Bubnovyj valet“. I. Morozov jako jeden z prvních koupil díla M. F. Larionova, N. S. Gončarovové (1906) a M. Z. Chagalla (1915).
Ačkoli Morozov neskrýval skutečnost, že zahraniční část sbírky měla pro něj prvořadý význam, samotná kombinace západoevropských a ruských obrazů ve sbírce dělala silný dojem na jeho současníky a umožňovala mu srovnat hlavní směry vývoje nového francouzského umění s vývojem ruského malířství. Je také důležité, že I. Morozov svými nákupy podpořil mnoho představitelů ruské avantgardy.
I. Morozov si dal za úkol vytvořit plnohodnotné muzeum nového umění a sestavil sbírku podle určitého jasného plánu, vyhýbaje se při tom nejradikálnějším dílům.
Dne 19. prosince 1918 byla sbírka I. Morozova znárodněna a 6. května 1919 byla přeměněna na Druhé muzeum nového západního malířství. V květnu 1919 I. Morozov s manželkou a dcerou emigroval z Ruska, od roku 1920 žil v Paříži.
Dne 22. června 1921 I. Morozov zemřel cestou do Karlových Varů na léčení. Po dlouhou dobu nebylo místo, kde je pohřben, známé. Předpokládalo se, že tělo bylo odvezeno do Francie. V roce 2012 byl hrob objeven na hřbitově Drahovicích (součást Karlových Varů) a zároveň byl obnoven za podpory ruských podnikatelů.
Tento článek je dostupný v: Russian